advertise
گیربکس سون

گیربکس CVT چیست ؟

احتمالا در گذشته اسم سیستم گیربکس اتوماتیک CVT را شنیده باشید یا با نحوه کارکرد آن نیز آشنایی داشته باشید. اما ما در این مقاله قصد داریم با بررسی کارکرد و تشریح دقیق این نوع گیربکس شما را با روند کارکرد آن آشنا کنیم.در این مقاله ما خودروی سوزوکی کیزاشی را مورد بررسی قرار می دهیم.با توجه به اصول کارکرد اصلی این گیربکس در همه خودرو ها با فراگرفتن نحوه کارکرد در این خودرو نحوه کار در سایر خودروها را نیز خواهید آموخت.


گیربکس سون
گیربکس سون
گیربکس سون

انتقال قدرت پیوسته ( CVT ) که لئوناردو داوینچی ۵۰۰ سال پیش اندیشه اش را در سر داشت و در حال حاضر جای انتقال قدرت اتوماتیک را در بعضی از خودروها گرفته است. CVT یا Transmission Variable Continuously به معنی سیستم انتقال قدرت متغیر است. اولین CVT در سال ۱۹۸۶ به ثبت رسید. تکنولوژی این نوع گیربکس در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است تا آنجا که امروزه چندین کارخانه خودروسازی از جمله جنرال موتورز، آئودی، هوندا و نیسان از این تکنولوژی در خودروهای جدید خود استفاده کرده اند و برنامه تحقیقات گسترده ای را هم برای بهبود بازده این نوع گیربکس در دستور کار دارند.

شرکت نیسان موتور، اولین نسخه از سیستم گیربکس متغیر متصل CVT) Transmission Variable Continuously) را در مارس ۱۹۹۲ به بازار ژاپن، معرفی کرد. از آن زمان به بعد، نیسان پیشرفت های قابل توجهی در تکنولوژی CVT کرد، که به او این اجازه را داد که از این سیستم در استفاده در گشتاور بالای موتورها استفاده کند. نتیجه ی نهایی این کار گسترده در سال ۲۰۰۷ و با دسترسی به CVT Xtronic در مدل های مختلف نیسان در آمریکای شمالی شامل آلتیمای غیر هیبریدی (Altima)، ماکسیما (Maxima)، مورانو (Murano)، سنترا (Sentra) و مدل های جدید ورسا (Versa) هاچ بک و سدان، بدست آمد. CVT Xtronic به کار رفته در نیو ماکسیما و مورانو، یکسان است.

نسل سوم CVT Xtronic دارای چند ویژگی برای بهبود عملکرد است که عبارتند از: استفاده از پمپ های روغن کوچک تر و کارآمد تر، به کارگیری محرکه ی زنجیر فشرده برای موتورهای ۲ لیتری (که اندازه ی گیربکس را تا حد زیادی کاهش می دهد)، و بهبود دقت کنترل اندازه ی پولی، که کارایی بیشتر فشار تسمه، انتقال گشتاور پایدارتر و مصرف سوخت کمتر را به دنبال دارد.بیل بوسلی (Bosley Bill ،(نائب رئیس و مدیر باشگاه نیسان می گوید: (( در صنعت، صاحبان کارخانه ها کارایی را فدای سود بیشتر میکنند. اما ما، از کم کردن تجربه ی سواری نیسان، خودداری می کنیم. راه ایده آل برای عرضه ی کارایی اسپرت و مصرف سوخت کمتر در یک پکیج، استفاده از CVT Xtronic پیشرفته ی ساخت ما ست.))


نقش پولی ها در گیربکسCVT

هر پولی از دو مخروط با زاویه راس ۲۰ درجه که رو در روی یکدیگر قرار دارند تشکیل شده است، تسمه ای در شیار بین دو مخروط قرار دارد که وظیفه انتقال قدرت بین دو پولی بر اساس دنده مشخص شده را دارد. سیستم گیربکس CVT چیست ؟ در صورت استفاده از تسمه های لاستیکی، از تسمه هایی با سطح مقطع V شکل استفاده می شود که افزایش اصطکاک بین پولی و تسمه را سبب خواهد شد. وقتی دو مخروط از هم فاصله بگیرند – یعنی عرض پولی بیشتر شود – تسمه در شکاف پا یینتر می رود و شعاع تسمه حلقه شده دور پولی نیز کاهش می یابد. اما وقتی دو مخروط به هم نزدیک می شوند – یعنی عرض پولی کاهش یابد – تسمه در شکاف بالاتر رفته و شعاع تسمه حلقه شده دور پولی، افزایش می یابد.


گیربکس سون

گیربکس CVT می تواند از فشار هیدرولیکی یا نیروی گریز از مرکز و یا کشش فنر به منظور تولید نیروی موردنیاز برای تنظیم دو نیمه پولی بهره بگیرد. زمانی که دو پولی عرض خود را نسبت به یکدیگر تغییرمی دهند، بی نهایت نسبت دنده مختلف حاصل میشود؛ از کم به زیاد و شامل همه نسبت های مابین؛ برای مثال وقتی شعاع تسمه در پولی محرک کم و در پولی خروجی زیاد باشد، سرعت دوران پولی خروجی کاهش می یابد که دنده پایینتری را ایجاد میکند و وقتی شعاع تسمه در پولی محرک زیاد و در پولی خروجی کم باشد، سرعت دوران پولی خروجی افزایش می یابد و دنده بالاتری را ایجاد می کند. بنابراین در تئوری یک CVT بی نهایت دنده را شامل می شود و میتواند در هر زمانی و با هر دور موتوری کار کند.

کولر گازی اجنرال مدل ASGA24UNWA
مقایسه
کولر گازی ال جی مدل Titan Big Inverter TB307SK1 30000
مقایسه
کولر گازی ال جی مدل Next Fighting2 NF249SQ1 24000
مقایسه
کولر گازی اجنرال مدل ASGA12UNWA
مقایسه
کولر گازی تی تری جنرال مدل GNR-14K-SA
مقایسه