advertise
گیربکس سون

سیلندرخطی

در این نوع آرایش، تمام سیلندرها در یک بلوک، دقیقا در یک راستا پشت سر یکدیگر قرار گیرند، به این نوع از چیدمان سیلندرها، آرایش خطی گفته می شود. می­توان گفت در اکثر موتورهای ۴ سیلندر دنیا از این نوع آرایش سیلندر استفاده شده است. موتورهای خطی بیشتر به صورت قدرتی بوده و موتورهای سرعتی نیستند، به همین منظور تمام خودروهای دیزل سنگین، سعی بر این داشته که از نوع آرایش استفاده نمایند، زیرا گشتاوری که در این موتورها برای سیستم های دیزلی یافت می­شود، در موتورهای دیگر کمتر وجود دارد.


گیربکس سون
گیربکس سون
گیربکس سون

این موتورها از نظر ابعادی به مانند یک موتور خطی بوده و حتی تعمیرات آن نیز ساده تر بوده و بدلیل فضای اریبی که ایجاد می نماید ، مرکز ثقل پایینی داشته و فضای جلویی و یا کناری بسیار مناسبی را برای سیستم فراهم می آورند . موتور خودروهایی چون پژو ۴۰۵ GLX و نیز BMW ۳۲۰i از این نوع آرایش استفاده می نمایند . تمامی موتورهای ۴ سیلندر دنیا ( یا بهتر بگوییم بیشتر آنها ) به این ترتیب قرارگیری موجود هستند . کارخانه ای که سنت شکنی کمتری در این مورد داشته و حتی خودروهای ۶ سیلندر خطی نیز تولید می نماید BMW بوده ، که نحوه تراز موتور ۶ سیلندر خطی به قدری جذاب است که ،

این نوع سیستم ، به مانند همان سیستم خطی مستقیم ، تمام سیلندرها در یک ردیف و در یک خط ( به همین دلیل سیستم خطی به inline نیز شهره هستند ) ، قرار داشته ولی تنها نکته ای که در این مهم جای دارد ، زاویه قرار گیری سیلندرها نسبت به قائم ، مابین ۱۵ تا ۶۰ درجه بوده ، و دلیل این مهم استفاده از قابلیت موتورهای مورب ( خورجینی ) بوده ، که این موتورها دارای دور گیری بسیار بالایی می باشند ، و به همین دلیل از این سیستم طراحی استفاده شده است تا بتوانند این موتورها در عین کوچکی و کم حجمی ، بتوانند قابلیت دور گیری سریعی داشته و نیز دارای گشتاور سرعتی بوده

این نوع آرایش، پس از آرایش خطی، پر کاربردترین مدل موتورها در میان خودرو سازان است. پیدایش این موتورها به دلیل این بوده است که گاهی خودرو سازان تا ۱۲ سیلندر را در یک ردیف قرار می­داده­اند، که این خود باعث بوجود آمدن بسیاری مشکلات عدیده از جمله افزایش طول خودرو یا افزایش بی دلیل وزن خودرو برای استفاده از چنین حجمی از مواد بوده است. موتورهای خورجینی دارای سرعت بسیار مناسبی بوده و عملا به این موتورها، موتورهای سرعتی گویند، اوج این ابتکارات و خلاقیت­ها در خودروهای فرمول ۱ دیده می­شود که این گونه موتورها تا دورهای ۲۱۰۰۰ دور در دقیقه نیز دوران داشته­اند.


VR۶

VR۶ ، این کلمه برای بسیاری از خوانندگان و علاقه مندان نا آشنا بوده و برای بسیاری دیگر ، این مورد ، شاید یک شرکت پیشرو که بسیاری از خودروسازان آرزوی پیوستن به ایشان را دارند ، نشان می دهد ، یعنی کمپانی عظیم و بسیار جذاب فولکس واگن . این خودرو ساز چون در ساخت خودروهای بسیار کوچک که دارای موتورهایی با قابلیت تقویت بی نهایت ، و همچنین خودروی گلف ، شهره داشته است ، توانسته با نبوغ مهندسان خویش ، طراحی قدیمی موتورهای V شکل را از حالت عادی و سنتی خویش خارج نموده و تبدیل به سیستم VR نماید . این مهم به خودرو ساز اجازه داده که ، بتواند به راحتی از موتوری پر قدرت ولی کوچک که قابلیت و توانایی های یک موتور ۶ سیلندر پر قدرت را به رخ تمام حریفانش بکشاند ، ولی نکته اصلی اینجاست که با ابعادی بس کوچک تر از رقبا . این موتور به ترتیب شکل زیر ، دارای چیدمان و شماتیک زیر بوده و دارای قدرت یک موتور خطی بوده ولی سرعت یک موتور خورجینی را نداشته ، برای همین منظور کارایی هه و قابلیت هایی خاصی داشته اند . این موتورها دارای ، قابلیت های خاص بوده از جمله ، حجم کوچک ، فضای اشغال کمتر ، بهبود راندمان حجمی و قدرتی بودن در کنار سرعت .


گیربکس سون

۱. دارا بودن حجم یا همان فضای اشغال از محفظه موتور ، به مراتب نسبت به رقبایشان کوچکتر که باعث طراحی شکیل تر کاپوت خودرو خواهد شد . ۲. به دلیل استفاده از مواد اولیه کمتر در ساخت موتورهای نسبتا کم وزن تری بوده و باعث افزایش راندمان وزنی خودرو خواند شد . ۳. سرعت بسیار مناسبی داشته و در دور گیری بسیار بهتر از رقبای خورجینی خویش عمل می نمایند . ۴. این موتورها با چنان نرمی و صدای کمی کار می نمایند که در هنگام روشن بودن احساس می شود که خودرو خاموش است . اما در هر سیستمی هم مزایا وجود دارد و هم معایب ، پس نگاهی نیز به معایب این موتورا بیاندازیم . ۱. این موتورها در طراحی سیستم انتقال حرارت همیشه دچار سختی هایی بوده اند ، و آن هم به دلیل فاصله کم میان محل قرار گیری سیلندرها می باشد . به همین دلیل کمی در طراحی سیستم خنک کاری و رفع ایراد از این سیستم همیشه باید دقتی مثال زدنی را داشت . ۲. به دلیل حرارت بالایی که هنگام کارکرد این خودروها بوجود می آید ، باید در انتخاب مواد بسیار دقت نمود و برای همین کمی هزینه تمام شده تولید اینگونه موتورها بالا می رود .

کولر گازی اجنرال مدل ASGA24UNWA
مقایسه
کولر گازی ال جی مدل Titan Big Inverter TB307SK1 30000
مقایسه
کولر گازی ال جی مدل Next Fighting2 NF249SQ1 24000
مقایسه
کولر گازی اجنرال مدل ASGA12UNWA
مقایسه
کولر گازی تی تری جنرال مدل GNR-14K-SA
مقایسه